úterý 18. září 2012

Cyklistická lávka v Hradci nad Moravicí

Lávka pro cyklisty - vizualizace
Zákres do fotografie


Lávka přes řeku Moravici byla vyprojektována v roce 2004. Jsem opavský rodák a v Hradci nad Moravicí jsem bydlel. Tehdy jsem pracoval jako zaměstnanec v projektové společnosti SPS Opava s.r.o.

Mariánské louky pod hradeckým zámkem jsem pravidelně navštěvoval se svou rodinou a navíc jakožto vášnivý rybář jsem tento úsek řeky Moravice znal kámen po kameni.

Celý projekt cyklostezky vedoucí z katastru Hradce nad Moravicí do Žimrovic  byl pro mě neopakovatelnou výzvu. Součástí celého zadání byl i návrh této lávky.
Umístění lávky bylo vázáno na stávající pěší stezku a dřívější most, ze kterého zbyly jen poškozené kamenné pilíře na obou březích.

Celá myšlenka návrhu vychází z okolní krajiny a zní také lávka "vyrůstá". Vzrostlé stromy po obou březích svým spodním větvovím podtrhují její visutou ocelovou konstrukci uchycenou do lomených sloupů. Záměrem bylo  respektovat všechny vzrostlé stromy, které se vlastně staly součástí lávky. 

Jelikož se jednalo o památkově chráněné území jakožto součást hradeckého zámku, lávka musela být odsouhlasena NPÚ v Opavě. Souhlas jsme získali bez problémů s jediným požadavkem - opatřit lávku tmavě zeleným nátěrem.

Dokumentace byla dotažena do projektu pro stavební povolení, odevzdána investorovi (město Hradec nad Moravicí), následně celá záležitost utichla. Místy přicházely informace o stornování projektu z finančních důvodů, změny trasy cyklostezky apod...

Nyní již v Hradci n.M. nebydlím a jeké bylo mé Deja Vu a následné překvapení, když jsem při shlédnutí plakátu oznamujícího termíny vodáckých sjezdů spatřil svůj realizovaný návrh...

Po 8 letech se mi podařilo dohledat původní verzi studie pro porovnání s realizací. Myslím, že realizovaný výsledek je výborný, snad jen dřevěné zábradlí si zasloužilo více finanční pozornosti.


( Pozn. inspirací článku byly poslední  dotazy návštěvníků serveru www.hradecinfo.cz na neznámé zapomenuté autory projektu, kteří se o realizaci dozvěděli spíše náhodou a o kterých se hovoří jen v tomto článku )

Lávka pro cyklisty - studie
Architektonická studie lávky pro cyklisty

Lávka pro cyklisty  - perspektiva
Architektonická studie - perspektiva



Žádné komentáře:

Okomentovat